Sommrig jordgubbstårta

Hej hej, nu ska jag visa er hur man gör världens godaste tårta.  

Du behöver:

* 110 g smör
* 2 1/4 dl socker
* 1 msk sirap
* 2 ägg
* 1 ½ dl vetemjöl
* ½ tsk salt
* 1 ½
* 1 dl kakao
* 2 dubbeldaim (ca 55 g)
* Smör och ströbröd till formen

Fyllning:

* 5 gelatinblad
* ½ + 1 liter jordgubbar
* 3 äggulor
* 2 dl florsocker
* 6 dl vispgrädde

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
2. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao.
Hacka daimen grovt, tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten bre ut smeten i en bröad form.
3. Grädda i ugnen i 20 min. Låt svalna.
4. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min.
5. Mixa ½ liter jordgubbar i en mixer/stavmixer till en slät puré.
6. Vispa äggulor och florsocker fluffigt. Vispa grädden till en lös konsistens.
7. Värm ½ dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Häll ner gelatinblandningen i resten av jordgubbspurén.
8. Blanda försiktigt ner äggblandningen i jordgubbspurén och sedan grädden till en slät smet.
Häll smeten över chokladbotten.
9.  Ställ minst 4 timmar i frys eller kyl. Tina i 4 timmar innnan du serverar.
10. Toppa tårtan med 1 liter jordgubbar!








Den här tårtan gjorde jag när jag fyllde 12, det blev en riktig höjdare! 

LYCKA TILL! <3
KRAMAR Fanny

Komentera gärna mina recept som du gjort! :D










Kommentarer
Agnes

Hej. Tårtan är verkligen god jag Har Ju Ätit Den: Fyllningen Är rolig Att Göra. ses jag undrar om du verkligen får ha www.aspecialday.blogg.se blogge

2010-01-19 @ 17:50:37
URL: http://kaninskutt.blogg.se/
F A N N Y & T H E A <3

Sluta fråga om det!, och ja det får jag!

2010-01-20 @ 18:08:37
URL: http://aspecialday.blogg.se/
monica

blev sugen på att göra denna tårta...men hur är receptet? Efter saltet har du har skrivit 1 1/2....men inte av vad?!

2011-08-21 @ 11:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback