Semlor alá Fanny´s!

Efter som det snart är Semmeldagen så tänkte jag lägga ut ett recept på semlor. Jag har precis gjort färdigt mina egna och dom blev, om jag  får säga det själv, jätte fina! Så varsågoda!

12-13 st
Du behöver:

* 50g Jäst
* 100g Smör
* 3 dl Mjölk
* ½ tsk Salt
* 1 dl Socker
* 1 ägg
* Knappt en liter Vetemjöl
* ½ tsk Hjorthornssalt

Pensling:
* 1 Ägg

Fyllning:

* 150 g Mandelmassa
* Lite av den ovispade grädden.

Garnering:

* 2 dl Vispgrädde
* Florsocker

Gör såhär:

1. Sätt på ugnen på 250 grader.
2. Smält smöret och häll i mjölken. Ljumma till 27 grader ("fingervarmt").
3. Smula ner jästen i en stor bunke. Tillsätt degspat (mjöken o smöret). Rör om tills jästen har smält.
4. Tillsätt salt, socker och ägget, rör om. Blanda sen i hjorthornssaltet.
5. Blanda i lite av mjölet i taget och arbeta den smidigt och blankt.
6. Låt degen jäsa i 30 min med en handuk över buken.
7. Ta upp degen på ett mjölat arbetsbord och arbeta den ytterligare.
8. Rulla degen till runda bollar, lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Låt dom jäsa i ytterligare 30 min.
9. Pänsla bullarna med ägg och sätt in mitt i ugnen i 8 min. Låt svalna.
10. Skär av lock och gröp ur ett hål i bullen.
Fyllning:
Lägg i mandelmassan i en skål och häll i lite av den ovispade grädden. Rör mjukt och smidigt om.
11.ng:
Klicka i mandelmassan i hålet i semlorna. Prittsa ut vispad grädde och lägg på locket. Sikta över florsocker på semlorna.

Resultatet!



KLART! Lycka till!♥





Kommentarer
agnes

eftersom jag sakade semlorna tycker jag att det var väldigt gott.då menar jag GOTT. tjena mittbena hejdå

2010-02-01 @ 16:26:55
URL: http://ww.kaninskutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback