Cupcakes med choklad och citusfrosting

Jag gick igenom lite gamla recept, och hittade det här! Cupcakesen som jag gjorde till min födelsedag, otroligt goda, men väldigt mäktiga. Fick sån sommar känsla när jag såg bilden så jag var bara tvungen att lägga ut det igen! Citrusglasyren kom jag på själv, den ändra är ifrån Leilas "A Piece Of Cake".

©COPYRIGHT FANNY, FANNYSKAKBURK.BLOGG.SE



* 3 st ekologiska ägg
* 2.5 dl strösocker
* 1 tsk vaniljsocker
* 50 g smör
* 1 dl gräddfil
* 2 msk kallt kaffe
* 3.5 dl vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
* 4 msk kakao av god kvalitet
* 1 st nypa salt
* 100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Choklad frosting:
* 60 g mjukt smör
* 5 dl florsocker
* 1 tsk vaniljsocker
* 0.5 dl kakao av god kvalitet
* 100 g phiadelphiaost
* 1 msk varmt kaffe
* Strössel eller blommor till garnering

Citron frosting:
* 100 g philadelphiaost
* 3 dl florsocker 
* Skal från en citron


1.
Sätt ugnen på 175 grader.


2.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.


3.
Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.


4.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.


5.
Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).


6.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.


7.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.


8.
Choklad frosting:
9.
Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.

10. Citron frosting:
11. Rör ihop alla ingredientsen för utop citronskalet krämigt. Riv i citronskalet och rör om.

10. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

 


Kommentarer
Laila♥

åå vad gott =)

2010-11-02 @ 00:15:14
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Laila

FIna!

2010-11-02 @ 22:23:18
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Elin

Gud du har så himla fin blogg!! Och du är så himla bra på att baka!! :D

2010-11-11 @ 20:03:18
URL: http://baraelinss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback